wtorek, 17 września 2013

Bez "Białego misia" nie mogło się odbyć.

O warszawskich klubach i przedsiębiorstwach rozrywkowych, o tym, w czym Adria i Kaukaska były lepsze od Luxa, skąd wziął się Rysiek Rynkowski i Grzesiek Markowski i dlaczego nie grają razem w zespole oraz o tym, ile "Wodzireja" było w rzeczywistości w rozmowie z panią Janką Wrońską, członkinią wielu dansingowych zespołów od lat 70-tych do 90-tych.


Jak to się zaczęło? Jak to się stało, że znalazła się Pani w takim zespole? Co to był za zespół?

Zaczęłam pracę w nocnych programach, nie na dansingach, jako członek zespołu wokalnego. To był taki zespół sprzed paru dobrych lat, nawet sprzed parudziesięciu. Nazywał się Victoria Singers. Tam był między innymi Rysiek Rynkowski i Witek Paszt, którzy później stworzyli zespół VOX. Poszłyśmy z koleżanką rodzić, to tak się trafiło. Nie zrobiłyśmy w związku z tym kariery. Grzesiek Markowski odszedł do Perfectu trochę wcześniej. To był taki trzon. Ale wtedy śpiewaliśmy tylko w programach nocnych.

Czyli po prostu koncerty.

Koncerty, tak. To znaczy dokładnie to program nocny to był zawsze taki punkt programu, przerywnik na dansingu w chyba każdym lokalu. Program nocny zaczynał się o północy, o 23. Nie wcześniej. Śpiewaliśmy do 40 minut. Przyjeżdżała cała ekipa z konferansjerem, z wykonawcami. Byli iluzjoniści, tancerze. To w ogóle nie było związane z nami. Jeżeli była piosenkarka, to też nie z naszego zespołu. Oni po prostu przyjeżdżali, mieli jakiś tam wyreżyserowany program. Trochę później zaczęłam wyjeżdżać na kontrakty muzyczne. Dzięki temu trochę zwiedziłam. Przyznam, że pewnie nigdy w życiu bym tam nie dojechała. Były i Emiraty, i Jordania, i Japonia. Moja praca pozwoliła mi obejrzeć kawałek świata. Po powrocie musiałam się dostosować do tej naszej polskiej rzeczywistości. Także grało się wtedy w lokalach, na dansingach, na jakichś tam potańcówkach. Podstawą były lokale, które zmieniało się co jakiś czas. Wiele zależało od kontaktów z kierownictwem. Jeżeli podobaliśmy się kierownikowi sali i kierownikowi restauracji, to można było grać latami. Praca była na tyle ciężka, że na ogół to było w ogóle bez wolnych dni. Nie było niedziela, sobota, poniedziałek tak jak to bywa w teatrach. W tych lokalach mieliśmy swoich bywalców, którzy, chyba nie oszukam, gdybym powiedziała, że przychodzili codziennie. To była ich rozrywka. Oni po pracy szli pobawić się, coś zjeść, potańczyć. Zatrudniały nas ZPR, czyli zjednoczone przedsiębiorstwa rozrywkowe. Albo Estrada. Bo też zależało, które przedsiębiorstwo, który lokal ma. Jeżeli knajpa była dobra, było dużo ludzi, duża rotacja klientów, gości, to czasami nawet po parę miesięcy nie chodziło się po pensję. To, co zarobiliśmy, to było granie na życzenie. Obowiązywały różne stawki. Na pewno przekraczało to pensję nawet trzykrotnie. Pensje to były jako taka podstawa. Wszyscy nas zatrudniający dyrektorzy w tych poważnych instytucjach wiedzieli, że jak jest dobry lokal, to zespół będzie się trzymał, nawet za najniższą ustawową stawkę. Było wiadomo, że nie z tego będzie się żyło.

To może wróćmy do początku. Najpierw zaczęła Pani śpiewać w zespole, który miał swoje wstępy, koncerty.

Akompaniował nam zespół albo robiliśmy to sami. Rysiek Rynkowski na fortepianie. Albo zespół, który miał nasze utwory. Oczywiście nie byliśmy jedyni. Był konferansjer, był striptiz oczywiście, bo to przymusowo. Program nocny bez striptizu, to jakby go w ogóle nie było. Był iluzjonista. Jako gwiazda występowała często Marianna Wróblewska. Nazwisko dość znane w kręgach jazzowych. I to był początek. Skończyłam szkołę muzyczną, wydział piosenkarski, więc kontakty miałam już przed dyplomem. Później, ponieważ kończyłam Akademię Muzyczną na fortepianie, to wszystko przeniosło się trochę wyżej, o ten stopień. Wiedziałam, że będę robić w muzyce rozrywkowej, bo poważna mnie nie pociągała. A jeszcze wcześniej, jeszcze jako adept Stołecznej Estrady śpiewałam w chórkach dla Paulosa Raptisa. Wtedy to był jedyny raz, kiedy byłam na etacie. Rok cały. Później każdy był sobie sterem, żeglarzem, okrętem. Już nie było żadnych granic. Dla mnie jest to bardzo istotne. W tym zawodzie nie może być ram, w których człowiek jest zamknięty. Jakieś perspektywy umykają mu przez to, że jest związany jakimiś umowami. Z jednej strony jest to dobrze, z drugiej oczywiście też nie bardzo. Wiadomo, że co zarobi, co wychodzi, to jest jego. Nie ma z góry ustalonej pensji. Czasami się zarabiało bardzo dobrze, a czasami to niemalże zbierało się butelki i pożyczało. A bo będę miał imprezę tam za miesiąc, to ci oddam.

Czyli ten pierwszy zespół i pewnie, jak rozumiem, ten kolejny to są kontakty szkolne?

Tak. To właśnie się tak zaczęło, że między nami, między kolegami. Potem nastąpiły kontakty z Teatrem na Targówku. Trzon ekipy, tego naszego zespołu, czyli Grzesiek Markowski był na Targówku, Andrzej Kozioł był na Targówku. Wtedy tak się poznawaliśmy, że ktoś tam chce grupę zorganizować. To zrobimy jedną próbę, zobaczymy. Fajnie, niefajnie. Człowiek był młody, nie miał żadnych zobowiązań. Trochę inaczej to wyglądało. Później, jak śpiewaliśmy już razem, urodziłam córkę, Zuzię. Wtedy też zorganizowałam zespół, ponieważ byłam strasznie rozżalona, że w związku z moją ciążą nie uwierzyli, że będę dalej śpiewać. Myśleli, że ugrzęznę w pieluszkach. No więc dwa tygodnie po porodzie zorganizowałam pierwszą próbę nowej grupy wokalnej. Na złość.

Czyli rozumiem, że VOX powstał dokładnie wtedy, tak?

VOX to jest dokładnie wtedy. I to dokładnie ten skład, poza Grześkiem. Ostatnio czytałam wywiad z Ryśkiem o tym, jak zaczynał. Wyciągnęliśmy go z operetki, bo on był pianistą. Zmuszaliśmy go do śpiewania, miał fajną barwę głosu. A on „nie, nie, nie! Nie ma mowy!”. Nie wyjdzie i nie zaśpiewa solo. A proszę bardzo, co było potem. Później była moja grupa, dwa na dwa. Czyli dwie panie, dwóch panów.

I wszyscy śpiewający?

Tak, tak. Same grupy wokalne. Mieliśmy swoje nuty i dawaliśmy zespołowi. Później to była już współpraca w stałych programach estradowych. To już nie były te nocne, tylko estradowe, organizowane. Był Tadzio Chyła, Ewa Śnieżanka. To są nazwiska, które wtedy brzmiały, jak to się mówiło, lokomotywy. Program, w którym jest jedno, dwa takie nazwiska, gwarantował pełną sprzedaż biletów. Notabene wtedy nie było problemów z załatwianiem imprez. To były tak zwane imprezy budżetowe. Fabryki, duże instytucje kupowały bilety w ramach KO, załatwiał to kulturalno-oświatowy. Sale były zapełnione. Po pięć imprez w ciągu jednego dnia. Oczywiście wyjeżdżaliśmy poza Warszawę - a to województwo katowickie, a to opolskie, a to zielonogórskie. No po całej Polsce. Tak zwane trasy.

Jeżeli mogłabym jakoś odróżnić ten pierwszy okres od tego drugiego. Te pierwsze imprezy, to rozumiem, że mieliście Państwo swój występ.

Tak, tak.

I byliście Państwo niezależni od reszty. W drugim okresie jako cała grupa prezentowaliście Państwo stały program.

W jednym składzie jeździliśmy pół roku. 10 dni do dwóch tygodni. I potem dwa tygodnie nic. Nie było też takiej potrzeby, bo po takich dwóch intensywnych tygodniach... To trwało dwa, może trzy lata. Potem wyjechałam na pierwszy kontrakt, do Emiratów.

 zdj. podczas występu w Abu Dhabi, 1985 r.


To cały zespół, czy tylko Pani?

Tylko ja. Ten zespół jakby się rozszedł. Każdy miał swoje sprawy. Wiadomo, koledze dziecko się urodziło i chciał mieć pewną pracę. Miałam szczęście, że moja mama siedziała z Zuzią, nie miałam tego kłopotu. Potem zresztą urodziła się też druga córka, więc obie hołubiła, a mamusia pojechała. Wtedy było już tak, że z różnych miejsc w jakiś tam sposób zostaliśmy wybrani. Była propozycja, trzeba było się skrzyknąć. To był zespół... trudno powiedzieć dansingowy... Akurat w tych krajach, w których graliśmy, mało kto tańczył.

O to chciałam się zapytać. Jak to wyglądało?

Nie tańczą. W Emiratach grałyśmy w hotelu, w którym mieszkałyśmy, to była damska kapela. Normalny skład - perkusja, klawisze, gitara, bas. Plus dwie wokalistki. Ja z koleżanką. Grałyśmy bodajże od godziny 21 do 23. Potem był show arabski i on potrafił trwać trzy godziny. Według kontraktu powinnyśmy jeszcze wrócić na dwie godziny, no ale jeżeli show kończył się o 2 w nocy, to szef do nas dzwonił, że już nie pracujemy. Zawsze marzyłyśmy, żeby oni rozwinęli się z tym showem. Natomiast tańców nie było prawie w ogóle. Oczywiście w przerwach były przebrania, więc na taki jeden występ to miałyśmy chyba cztery różne stroje, żeby jakoś to urozmaicić. To, co nadawało tej sytuacji, tym występom innych niż tutaj charakter, to to, że krajach arabskich kobiety same nie przychodzą. Jeżeli przychodzi para, to często z dziećmi i to często jest już małżeństwo. Tam są troszeczkę inne zwyczaje. A my z Polski, że białe, że dziewczyny i że śpiewają, grają, jak kapela.

Takie przedstawienie.

No tak. Z tym, że jakościowo to był bardzo dobry zespół. Dużo pracy w to wkładałyśmy. Nie tylko sam wygląd miał znaczenie. A oni jeżeli tańczą, to przy tym swoim shole. Podobnie w Jordanii, też nie tańczyli. Tylko tam byliśmy w trzy osoby. Już posługując się tymi zabawkami, że tak powiem, elektronicznymi, czyli ja grałam na klawiszach, kolega na gitarze, ale reszta podkładu szła z mini dysku, czy tam miksera muzycznego, bo po prostu mniej płacili. Oni chcieli muzykę, chcieli żywych ludzi, ale nie byli w stanie zapłacić za cały zespół. Także wtedy system też był taki, że grało się parę godzin, ale show był już na koniec naszej pracy. Nie groził nam powrót. Śpiewaliśmy chyba cztery godziny, nic męczącego. Mnie osobiście męczyło to, że goście nie tańczą.

 zdj. podczas występu w Abu Dhabi, 1985 r.

Że Pani się stara, a tu nic...

No więc o to chodzi! Człowiek nie był tak usatysfakcjonowany. Były czasami brawa, czasami coś tam w boki wpłynęło, gdzieś w nuty ktoś wrzucił, czy położył na klawiaturę, ale generalnie przychodzili słuchać. Bywało również tak, że codziennie przychodził ten sam skład. Siedzieli i słuchali, klaskali, napili się piwka. Kraje muzułmańskie nie przesadzają z alkoholem. Może dlatego nie tańczą? W Japonii tańczyli, ale musieli napić się dużo sake. Oni woleli swoje karaoke. W związku z tym mieliśmy na szczęście krótki program. Tu byłam w duecie z kolegą. Ja na klawiszach, on na gitarze. Mieliśmy taki program łącznie ze „Szła dzieweczka...” po japońsku. Ale oni w ogóle lubią te stare piosenki. Lubią Presleya. I mają duży sentyment do Polski. Oczywiście ci, którzy wiedzieli, gdzie jest Polska. Nie każdy wiedział, trzeba było im tłumaczyć. Sam występ trwał może ze 40 minut. Także to była taka perełka, wisienka na torcie.

Czyli Państwo byliście na końcu.

Tak. Potem już ewentualnie jak szef sobie zażyczył, gdy jakiś ważny boss przychodził ze swoimi gejszami - czy bylibyśmy łaskawi, żeby się dosiąść? No to my biali bylibyśmy łaskawi. Więc oni szczęśliwi. A ci z klubu byli zachwyceni, bo szło im whiskey, whiskey, whiskey! A to jakieś straszne pieniądze. W Japonii byliśmy pół roku, bo tam są tylko półroczne kontrakty. Takie są odgórne zarządzenia i ani jeden dzień dłużej. Więc jakby chcieli nam przedłużyć kontrakt, to przynajmniej na parę dni musielibyśmy pojechać na Okinawę, ponieważ tam jest ta strefa amerykańska. Więc żeby niby wyjechać.

I potem z powrotem.

Ale to już za długo pół roku. To jest jednak strasznie daleko. I inna kultura, inne klimaty. Fajnie jest, jak się tak opowiada, ale w sumie to też i dużo łez wylałam. Tęsknota i człowiek chciał jak najprędzej do domu.

Czyli te wszystkie kontrakty to były kontrakty z danym miejscem, z hotelem.

Tak. Z tym, że pośrednikiem był Bagartras. Potem jak już Bagaru nie było, to była prywatna agencja. Nie zawieraliśmy umowy bezpośrednio. Był agent, który nam to proponował. Materiały spodobały się. Jedziecie do Japonii? No jedziemy. No to już, załatwiamy. Akurat agent japoński przyjechał do Polski i ten nasz kolega z polskiej agencji oprowadzał go. Byli w jakimś lokalu. Goście, stali bywalcy bardzo nam pomogli. Wężykiem i to, i tamto. Zagraliśmy rock'n'rolla, wszystko, co nam podpowiedziano, że oni lubią. Japończyk myślał, że w tym lokalu jest taka zabawa. A ci goście między krzesłami, porwali go do tańca. Od razu jak najbardziej nas chciał.

A jaka była różnica między muzyką tutaj w Polsce, a tam? Co tam szło? Przy czym ludzie dobrze się bawili?

W Japonii trzeba było jedną, dwie lub trzy japońskie piosenki zaśpiewać po japońsku. W tej aranżacji, w tym ich stylu. Oni zachwyceni, że biały i że się nauczyli, i że dobrze to wychodzi. Poza tym w Japonii szły stare rzeczy. Presley, jakieś rock'n'rolle, z lat 60tych. Najukochańszy był „My Way”. Po japońsku też śpiewali. Oni strasznie lubili to karaoke. Jak już ktoś dorwał się do mikrofonu, to nie sposób było go oderwać. A u Arabów szły wszystkie najnowsze hity. Czyli wtedy, to były lata 80-te, to Michael Jackson, Jennifer Rush „Power of love”, Bonders Sisters.

Muzyka zachodnia.

Tak, zdecydowanie. Ale oczywiście jako dodatek do muzyki arabskiej. Jakaś Salamaya, Leyla... Z tych bardziej popularnych. Wystarczyło, że wyszło się na ulicę i muzyki arabskiej było po prostu multum. Także różniło się. Japończycy bardziej nawet jakąś polską piosenkę lubili. Chopina. O, to w ogóle! Jak kończyłam Akademię na fortepianie, to przynajmniej jedna czwarta studentów to byli Japończycy. Chopin pasował im klimatem. A w Jugosławii też najnowsze przeboje. Też jakieś polskie piosenki. W Niemczech na szczęście nie musieliśmy śpiewać po niemiecku, chociaż to nam sugerowali, że byłoby dobrze. Ale udało nam się. Tam też przeboje. W Emiratach oni byli tacy zachwyceni tymi najnowszymi przebojami. Wtedy nie było rapu raczej, żadnego techno. Były ładne, za przeproszeniem, piosenki.

Melodyjne.

George Michael. No różne, „Only you”, Jacksona, „Billy Jean” koleżanka śpiewała. Ona miała taki niski głos. Repertuarowo to nie powiedziałabym, żeby to odbiegało od tych naszych dansingowych.

zdj. Abu Dhabi, 1985 r.

Czyli w Polsce też podobnie, te zachodnie hity?

Tak. No oczywiście bez „Białego misia”, bez „Góralki Halki” to nie mogło się odbyć. „Nie było Ciebie tyle lat” Giżowskiej, coś Sośnickiej, Bajmu „Daj mi tę noc” to obowiązkowo.

Czyli to już jakieś późniejsze lata. To nie są lata 90-te?

Bajm już tak. Ale te „Góralki Halki” i te inne to są właściwie ponadczasowe. Całkiem niedawno jak graliśmy, to przyszedł do nas jakiejś starszej daty pan. A znacie to? No jak nie, jak tak!

A czy mogłaby Pani jakoś to czasowo uporządkować? Mówiła Pani o latach 80-tych. Kiedy był ten początkowy okres, kiedy ten drugi zespół?

Początkowy to był 1977 rok. W 1979 Zuźka się urodziła. Potem był ten czas tych tras i tych wyjazdów.

Po Polsce.

Tak. W 1983 roku jeszcze byliśmy tutaj na trasach, ale moja Baśka się urodziła. Pierwszy zagraniczny wyjazd to rok 1985, czyli Emiraty Arabskie. Potem już po kolei. Wyjazdy to nie było pasmo, tylko to było z przerwami rok-dwa-trzy lata. W zależności, jak była jakaś propozycja od razu, tak jak po Japonii. Zapytano się mnie, czy nie pojechałabym jako śpiewająca pianistka, to powiedziałam, że nie ma mowy! Na następne pół roku, jak jestem miesiąc dopiero w kraju?! A mam dwoje małych dzieci? Ale to jednak było tak, że ta baza była. No i 1992 rok to Jordania na 7 miesięcy. W 1996 roku Japonia.

Po raz drugi?

Nie, po raz pierwszy. W Japonii byłam tylko raz. Niedługo potem była Jugosławia. Następnie Niemcy. I cały czas z tą bazą w Warszawie. Z tą pracą. Bo niczym innym się nie zajmowałam. Tak żeśmy się śmiali, że my tylko umiemy grać i śpiewać. A tak naprawdę niczym innym nie będziemy się zajmować, bo nie chcemy.

zdj. Japonia, 1998 r.

To chyba przede wszystkim.

Zdecydowanie. Ale potem oczywiście sytuacja polityczna i życiowa, i wiek, nie oszukujmy się. Wiadomo, że człowiek zaczyna myśleć o jakiejś formie stabilizacji, żeby mieć co do garnka włożyć. Umówmy się, że młodych ludzi jest masa. Jak słucham tych różnych programów, to są naprawdę świetni. Więc uważam, że czas był jak najbardziej właściwy, żeby oddać tę pałeczkę. Zresztą ja, powiem szczerze, grywam tam na jakimś weselu, czy tam na jakiejś potańcówce, półprywatnej. Oczywiście za jakieś mniejsze pieniądze, ale nie czuję się już komfortowo. Uważam, że trzeba umieć się jakoś z godnością, zwłaszcza z tym zawodem, rozstać. Nie ma nic gorszego, niż się ośmieszać. Śpiewanie się nie zmienia, ale wygląd się zmienia. No, Foggowi i śpiewanie się zmieniło, ale miał już wtedy 90 lat. Pamiętam jego ostatnie występy. Żal mi go było, a to jest już chyba najgorsze, co może być. Jak słuchacz czuje żal, że występujący tak kurczowo trzyma się sceny. U aktorów jest nieco inaczej, bo może zagrać kogoś starszego. Ćwiklińska umierała stojąc i dociągnęła na scenie prawie do setki. A tutaj to nie, trzeba się ruszać, trzeba wyglądać. Czasem grywam, bo wielu ludzi ceni sobie takie starsze doświadczone zespoły, które wiedzą, jak zabawić.

Jak rozkręcić zabawę.

Tak! Od czasu do czasu śpiewam, ale wtedy się chowam za klawiszami, ubieram się na czarno, żeby nikt mnie nie zauważył. Oczywiście prowadzę zabawę, oczepiny, nie oczepiny, wszystko tak, jak trzeba. Ale to już nie jest to samo.

Czyli z takiej bardziej aktywnej działalności, kiedy Pani zrezygnowała?

2002-2003 rok?

Czyli jakieś 10 lat temu.

Wcześniej to właściwie co sobotę było jakieś wesele. Potem już coraz rzadziej, bo też mniej się ogłaszaliśmy. Jakoś tak to się rozmywało.

Chciałabym jeszcze wrócić do początku. Mówiła Pani o różnych lokalach i polityce, może to tak brzydko brzmi...

Była polityka!

O to też chciałabym zapytać. Ale może najpierw o te lokale. Teraz coraz częściej się do tego wraca. Kawiarni, może niekoniecznie z lat 80-tych, ale jeszcze z lat 50-tych. W ogóle wraca się do historii miejsc zabawy w Warszawie. Czy mogłaby Pani powiedzieć, jakie wtedy były lokale? Były jakieś podziały, gdzie kto chodził?

Tak, było, było. Zależało od zespołu, ale też od kieszeni. Były droższe, typu Kaukaska. To była historyczna knajpa w Domach Centrum przy ulicy Widok. Wjeżdżało się windą i nie było żadnego innego wejścia. Był windziarz. Tam zawsze było full. Oczywiście bardzo zmieniali się ci ludzie, po prostu kręciło się cały czas. Góra, dół, góra, dół, góra, dół. Jeszcze Adria, super ekskluzywna restauracja na Moniuszki, na tyłach Filharmonii. To jest nawet takie historyczne miejsce, bo tam na biały koniu wjechał generał. I to był rzeczywiście taki lokal, że o! Przyjeżdżali do Adrii! Ale to były lata 70-te, początek 80-tych. Już działały te bardzo ekskluzywne restauracje w hotelach. One były dla gości, których było stać na ekskluzywny hotel. Albo dla tych, którzy chcą się pobawić za duży pieniądz. Kongresowa też była.

Ale to już ogromna sala koncertowa.

Nie! Restauracja. To była restauracja, gdzie teraz jest jakiś klub. Schodziło się po schodach. Była tam fontanna. To było w Pałacu Kultury, ale nie miało nic wspólnego z Salą Kongresową. Taka bardzo duża restauracja, oczywiście w tych marmurach, z tą fontanną, w której niektórzy w przypływie dobrego nastroju nawet się kąpali. Były też takie mniejsze, gorsze lokale dla ludzi, którzy sobie przyjdą, wpadną na lufę i posłuchają muzyki, wezmą dziewczynę. Bardzo było demokratycznie, jeżeli chodzi o lokale, bo były takie dla każdego.

Każdy mógł znaleźć swoją półkę.

Mógł się jakoś umiejscowić. A jeżeli mu odpowiadało, to naprawdę był częstym gościem. Z tego restauracja żyła. Były takie lokale, gdzie byli bramkarze. Winogrona klientów na nich wisiały i dawali im w kieszeń. Masz, wpuść mnie! Gastronomia naprzeciwko dawnego Domu Partii to był wielki lokal. Graliśmy tam trzy lata. Śmialiśmy się, że to jest praca zmianowa. Pierwszy zespół zaczynał o 17. My przychodziliśmy chyba na 22 i zgodnie z umową mieliśmy grać do 2. A bywało, że kończyliśmy o 5 i wracaliśmy pierwszym autobusem z Nowego Światu.

A w których hotelach były dansingi?

W Bristolu. W Europejskim. Bardzo fajny, bardzo dobry zespół tam grał, nasi koledzy. Tak zwane Kamieniołomy. Schodziło się po schodkach w dół. Na górze był Lux i tam lądowaliśmy za karę, jak ktoś był niegrzeczny w innej restauracji. To będzie kara i idziecie grać do Luxa. A Lux to była taka stołówka. Tam były obiadki, kolacyjki. Ale też ci goście hotelowi, więc nie ma zabawy. Wszyscy woleli do tych Kamieniołomów. A tam mogliśmy tylko instrumentalnie, wolniutko, cichutko, nie za głośno.

Żeby nie przeszkadzać przy jedzeniu.

Tańców nie było tam żadnych.

Foksal, nie wiem, czy w latach 80tych...

Kameralna.

To było to miejsce złożone z trzech miejsc? Najpierw rano jedno, później po południu drugie, a wieczorem otwierało się dopiero trzecie, taki klub nocny?

Nie, trójkąt bermudzki to był Dom Chłopa, Sofia i Adria. Sofia była na samym końcu, bo tam była dyskoteka. Graliśmy, a potem była dyskoteka do samego rana. W Adrii grało się wcześniej i wcześniej kończyło. A Dom Chłopa, czyli Hotel Gromada to taki pośredni, bo tam też przychodzili specyficzni ludzie.. Tam przyjeżdżały wycieczki z okolic, ze wsi, z różnych miejsc. Zorganizowane wycieczki, które zwiedzały Warszawę. Wieczorem szli się bawi. To takie określone towarzystwo. Ludzie z Warszawy się tam nie garnęli. No chyba, że ktoś był niedopity. Wtedy już nawet tam poszedł. Ale ten trójkąt, o którym Pani mówi, to był trójkąt bermudzki. Lokale w promieniu kilku ulic. Sofia była na Placu Powstańców.

Powstańców Warszawy? Czyli to był Hotel Warszawa?

Hotel Warszawa też, tam na rogu. I tam też był dansing. Dlatego mówię, że gdzie się nie rozejrzeć, to był dansing. Tak samo na placu Konstytucji, MDM. Tam też była restauracja i dansing, i to bardzo lubiany i odwiedzany przez wszystkich. Co dwie ulice był lokal, w którym grało się, w którym coś się działo. A w tej chwili to nawet większości z tych miejsc już nie ma. Nie to, że nic się tam nie dzieje, ale ich już nie ma, są zlikwidowane.

zdj. występ zespołu RH Blues, około 1980 r.

A w których miejscach Pani śpiewała ?

Chyba we wszystkich. Pamiętam, że w centrum, w Domu Chłopa nie grałam. W Sofii grałam, w Vadii grałam, w Kongresowej, w Trojce. Trojka to była drugie takie miejsce w Pałacu Kultury, ale po drugiej stronie. Jako muzyce nazywaliśmy tę knajpę bokową. Bokowa, to znaczy odwiedzana przez wielu gości, którzy zamawiali piosenki. W Kaukaskiej też śpiewałam. Właściwie mogę powiedzieć, że we wszystkich. Nawet w takich miejscach, gdzie teraz znajdują się same banki. Na Marszałkowskiej była Odra, Tokaj. Tylko w niektórych grało się miesiąc, w innych trzy miesiące, a w innych parę lat. W Gastronomii śpiewaliśmy trzy lata. Chyba skądś wróciliśmy i tak już usiedliśmy w tej Gastronomii, bo to był bardzo dobry lokal. Potem kierownik przeniósł się do Astorii przy Rondzie Wiatraczna. Z Astorii pojechaliśmy na 7 miesięcy do Jordanii.

A które miejsce lubiła Pani najbardziej?

Chyba Gastronomię, bo tam byliśmy najdłużej. Przychodziliśmy jak do domu. Znaliśmy wszystkich kelnerów, sprzątających, kierowników. Gdy w innych miejscach byliśmy tylko na chwilę, na rok, to już szukało się czegoś lepszego lub jakiejś możliwości wyjazdu. Trasy wtedy już nie bardzo mi odpowiadały, bo jednak dużo czasu spędzało się poza domem. A dziewczyny już poszły do szkoły. Babcia już odmówiła współpracy i trzeba było siedzieć w domu. Potem jeszcze zgodziła się na tę Jordanię. Obie dziewczyny były już w szkole i to w szkole muzycznej. Trzeba było siedzieć i ćwiczyć. Mama na szczęście była nauczycielem muzyki, więc to nie był dla niej problem. No ale to było obciążenie, odpowiedzialność, wiadomo. Więc te wyjazdy już się rozmydliły i szukałam pracy tutaj na miejscu.

Chciałabym jeszcze zapytać o tę politykę. Jak ta polityka wkradała się w tę rozrywkę? Mówiła Pani o dwóch organizacjach, które miały pieczę nad różnymi lokalami.

Przedsiębiorstwa rozrywkowe. Przykra sprawa tak mówić, ale wiele razy wszystko zależało od dobrych układów z szefem przedsiębiorstwa. Niejednokrotnie było tak, że dopominali się łapówek, by załatwić ten lepszy lokal. Ci, którzy godzili się na płacenie, zawsze trafiali bardzo dobrze. My bardzo się buntowaliśmy. Nie godziliśmy się na to, żeby płacić za pracę, więc raz było lepiej, raz gorzej. Stąd mogę powiedzieć, że poznałam więcej miejsc. Miałam taką możliwość, nie usadziłam się w jednym miejscu. Zresztą wiem, że goście woleli taki swój zespół. Taki, który wchodzi i o, nasz zespół! W tej chwili to jest tak, że ojej, ci grali wczoraj i dzisiaj znowu tez grają? O matko! A jutro też grają? O rany! To będziemy musieli iść gdzieś indziej. Wtedy gdy widzieliśmy naszych stałych bywalców to na dzień dobry graliśmy utwory, które najczęściej zamawiali.

Czyli już tutaj jesteśmy u siebie.

Tak, moja orkiestra!

A te lepsze lokale, to była na przykład Adria, czy te hotelowe restauracje?

Tak, Adria. Też Victoria. To był Czarny Kot, super ekskluzywny i taki pierwszy hotelowy lokal. Hotel Warszawa. Tam grali nasi koledzy przez parę lat, dobry układ. Także polityka polegała na tym, że zarządzający tymi restauracjami byli zrzeszeni w Estradzie, inni w ZPRach.

Zespoły zgłaszały się do tych organizacji czy do konkretnych lokali?

Do organizacji.

Czyli oni rozdysponowywali swoimi miejscami.

Tak. Można było wcześniej wybrać się do kierownika restauracji i zapytać, czy może miałby ochotę posłuchać, czy odpowiadałby mu taki zespół. Pokazać, gdzie wcześniej graliśmy. A potem pójść do zarządzających i powiedzieć, że może do tej restauracji? Ale ostatnie słowo należało do niego. Oczywiście, że było też tak, że po dwóch tygodniach czy miesiącu kierownik mówił, że nie chce tego zespołu. No i wtedy nie było dyskusji, przedsiębiorstwa rozrywkowe nie miały prawa narzucić swojej decyzji. Kierownik restauracji zna gości, wie, co im się podoba, słucha ich opinii. W sumie to było najważniejsze zdanie.

Trzeba było się zrzeszyć lub zapisać do jednego z tych dwóch przedsiębiorstw?

Nie, nie. Można było być jednocześnie w obydwu. Między nimi nie było konkurencji. Oczywiście, że każde przedsiębiorstwo chciało mieć więcej lokali. Ten, kto daje prace, u tego się pracuje. Wiadomo, że w dwóch jednocześnie się nie zagra. Ale jeżeli gra się w jednej, a oferują lepsze warunki w drugiej, to podejmowało się decyzję, czy chce się zostać, czy iść grać do innego miejsca.

A czy w tym czasie były jakieś zespoły, które były bardzo rozchwytywane? Czy Pani zespół taki był?

Myślę, że były wyrównane. Był taki jeden z górnej półki. Przez cały czas siedzieli na zachodzie, pływali na statkach. W momencie ich powrotu lokale, zwłaszcza z gośćmi obcojęzycznymi, chciały ich zatrudniać. Wtedy od razu mieli pracę. Z buta, jak przyjechali. Dobrze operowali językiem angielskim, który wtedy nie był specjalnie popularny. Znali gości, ich gusta. Chyba na tym to polegało. Zawsze była walka o te lepsze lokale, w których są boki.


Z tego pierwszego wykształcił się Pani kolejny zespół, ale też zespół VOX. Czy były jeszcze jakieś osoby, które teraz są popularne albo były jakiś czas temu? Czy z tych zespołów dansingowych wykształciły się zespoły, które były znane nie tylko tutaj w Warszawie?

Nie bardzo. Jeżeli, to byli tacy, którzy dużo wyjeżdżali. I w branży to była ta popularność. A to ten, który pływa na statkach. A to ten, który ciągle siedzi w RFNie. Takich nazwisk specjalnych, publicznych, celebryckich to raczej nie było. Właściwie to nie było w ogóle ważne. W naszym zawodzie było istotne to, gdzie się gra.

Czyli to był prestiż.

Tak. Ale był przecież Andrzej Frajndt, zespół Partita, dość znany. Zespół założył chyba nawet wcześniej niż VOXy, też wieloosobowy. W tych lokalach brało się go za wzór. O, Andrzej Frajndt. Śpiewał w Particie, a teraz śpiewa w jakimś lokalu. Ale to były pojedyncze przypadki.

A czy te zespoły mogły być jakimś pierwszym etapem w karierze muzycznej? Czy takie zespoły, taki rodzaj wykonywania muzyki, zabawy, czy to mógł być jakiś kolejny etap jakichś dalszych kroków, dalszej kariery?

Można mówić nie o tych dansingowych karierach, ale tych z programów. Ktoś, kto śpiewał, stepował i robił to bardzo dobrze, to oczywiście była szansa, że jeżeli przyszedł jakiś menadżer, to wyciągnie go z tego kotła rozrywkowego. Zresztą podobnie było ze mną w tych śmiesznych chórkach, o których mówiłam na początku, z Paulosem Raptisem. Jakoś się skrzyknęliśmy. To były zupełne początki, byłam jeszcze przed dyplomem.

Czyli jeszcze przed Akademią Muzyczną?

Przed. To był 1975 rok? Jeszcze przed maturą.

Czyli ta klasa wokalna to jest liceum, tak?

Tak. To znaczy szkoła średnia, na Bednarskiej. Może teraz jest jeszcze gdzieś indziej, ale wtedy to była jedyna z wydziałem piosenkarskim. Z tej szkoły powychodziły różne znane osoby – Marlena Drozdowska, Edyta Geppert, Elżbieta Kiebłowska, Lidka Stanisławska, stara generacja, takie dobre podstawy.... Teraz Ewa Bem uczy tam piosenki. Obecnie wielu dobrych specjalistów udziela się tam.

Mówiła Pani, że bardziej interesowała Panią muzyka rozrywkowa niż klasyczna. Skąd decyzja, żeby pójść do Akademii Muzycznej akurat do klasy fortepianu?

Na fortepianie grałam od lat dziecięcych, skończyłam szkołę podstawową, też popołudniową, bo chodziłam do normalnej podstawówki. Oprócz tego popołudniami do tej szkoły muzycznej. A to samo było z Bednarską. Zrobiłam normalną maturę w liceum ogólnokształcącym. A ponieważ byłam związana z muzyką, z fortepianem, a dyplom zszedł mi się z maturą, to z automatu zdałam tam na fortepian. Ale zawsze ciągnęło mnie do śpiewania, swego czasu chciałam pójść do szkoły aktorskiej. Wtedy też utrwaliłam się w przekonaniu, że jednak wolę śpiewać, niż grać na fortepianie. Wiadomo, że musiałam umieć grać, bo to była pomoc przy śpiewaniu. Zrezygnowałam z muzyki poważnej i nie żałuję. Zrobiłam ten dyplom, żeby nie zmarnować tych lat, ale to wszystko było już na kopach. Jeździłam już w trasy, podróżowałam, żyłam innym życiem.

zdj. występ zespołu RH Blues, około 1980 r.

Nie wiem, czy oglądała Pani, czy pamięta Pani film „Wodzirej” Feliksa Falka?

Tak. Straszna szuja.

Tak. Główny bohater, czy w ogóle cały film pokazuje zaplecze wszystkich imprez, zabaw. Przekonywanie, łapówki. Jak Pani na to patrzy? Na ile jest to dla Pani prawdziwy obraz?

Nie miałam kontaktów z takimi ludźmi. Bo to już skrajne, skrajne przypadki... Ale słyszało się, słyszało. Film przedstawia trochę wcześniejsze czasy. „Wodzirej” to chyba początek lat 70tych. Także to na pewno tak było. Ten rynek rozrywkowy dopiero się wtedy rozkręcał. Koledzy głównego bohatera byli z innych zawodów, dopiero zaczęli się wkręcać w ten świat artystyczny. A on wykolegował wszystkich. Ale to jest możliwe. Mieści się w realiach. Wielokrotnie tak było, że graliśmy w jakimś lokalu i przychodzili koledzy, żeby posłuchać, miło. A następnego dnia, co wiedzieliśmy od kierownika, ponieważ był lojalny i chciał nas zatrzymać, mówi: ale macie fajnych kolegów. A co się stało? Ci, co wczoraj u was byli, kadzili, że świetnie gracie, że świetna zabawa. Następnego dnia byli u mnie rano i obsmarowali was, że oni zrobią to lepiej, że bardziej profesjonalnie. No więc na własnej skórze tego doświadczyłam.

A czy były w środowisku znane takie zespoły, że było wiadomo, że ktoś tam niezbyt uczciwie kombinuje?

No były, były.

Czyli było wiadomo, kto to jest.

Było wiadomo, jak się pojawia. Cześć, a super, przechodziłem właśnie.

Przypadkiem.

Mówię, o-ho. Akcja, akcja. No i rzeczywiście okazywało się. Nawet całkiem niedawno nam się to zdarzyło. Ze dwa lata temu? W Legionowie. Wyniosłam się z pl. Wilsona na wieś. A ponieważ to jest w okolicach Legionowa, to też tam zaczęliśmy szukać z kolegą w duecie jakiegoś lokalu. Znaleźliśmy takie miejsce w Legionowie, przyjęli nas bardzo fajnie, bardzo im się podobało. Graliśmy dwa razy w tygodniu, po trzy-cztery godziny. Pojawił się nasz kolega gitarzysta. Znaczy nie nasz, ale kolega, którego znaliśmy z tych różnych akcji. Niby byliśmy pierwsi, ale niestety. Przyszedł raz, dwa razy i nas wykolegował. Powiedział, że on zagra sam, za mniejszą kwotę. Poza tym mieszka tutaj obok i w każdej chwili może przyjść. I faktycznie mieszkał naprzeciwko tego lokalu, więc byłam zdziwiona, że tego lokalu jeszcze nie wyczaił, jak to się mówi. I zaproponował, że on w każdej chwili i dla każdego. Czy zabawa dla dzieci, czy stypa...

Każdy rodzaj imprezy.

A nam podziękowali. Także nie trzeba szukać aż u „Wodzireja”. Teraz jest o tyle niedobrze, że ci, którzy chcą grać na siłę, grają za tak skandaliczne pieniądze, że po prostu wstyd nawet powiedzieć. Trzymają się kurczowo. I jeszcze są takie przewalanki, że podbierają pracę.

Powiedziała Pani, że nie żałuje Pani tego wyboru, tej muzyki rozrywkowej. Mogłaby Pani jakoś to podsumować? Z czego jest Pani najbardziej zadowolona z tej drogi rozrywkowo-muzycznej?

Chyba z tego, że robiłam to, co lubię, to, co kocham, co sprawia mi ogromną przyjemność, mogłam zarabiać niezłe pieniądze i zobaczyć kawał świata. To chyba jest podstawa. Nie ma nic bardziej nieszczęśliwego, niż praca, która jest nieinteresująca, która nie sprawia przyjemności. To jest taka recepta, którą przekazuję moim córkom. Młodsza córka też się z tym boryka. Gra już od paru lat w Pustkach. Teraz z Zuzią założyły też Ballady i Romanse. To jest dosyć ciężki kawałek chleba, ale szczęściem jest to, że robi się to, co się kocha. Wiem, że jeżeli zajęłabym się muzyką poważną, pewnie wylądowałabym w szkole muzycznej i uczyłabym dzieci, czego nie lubię. Nie żałuję, naprawdę. Zresztą teraz też wybrałam takie zajęcie, które uwielbiam. Hoduję psy, zawsze miałam je w domu. Cieszę się, że na starość, jak to się mówi, nie musiałam pracować gdzieś, gdzie nie chcę. Pracuję w psim salonie, strzygę yorki. Człowiek nie może się unieszczęśliwiać.


A jak ocenia Pani dzisiejszy rynek muzyczny, porównując do tego, co było kiedyś? Widząc też, jak Pani córki sobie radzą.

Z jednej strony jest łatwiejszy, z drugiej trudniejszy. Jeżeli ma się pieniądze, to można samemu nagrać płytę. Dawniej tego nie było. Potrzebna była wytwórnia i jakieś bardzo poważne układy. W tej chwili wystarczy mieć 20 tysięcy, żeby nagrać całkiem niezłą płytę. A jeśli ma się fajnego, dobrego menadżera, który to wszystko pociągnie, to można zaistnieć. Z drugiej strony jest ogromna konkurencja. Dawniej takiej nie było. Dawniej byli lepsi, gorsi, ale nie było takiego multum dobrych zespołów, dobrych wokalistów, takich naprawdę z pomysłami. My, mówię o moim pokoleniu, niestety trafiliśmy na zły czas, bo trafiliśmy w tę szczelinę. Wtedy, kiedy człowiek mógł się najwięcej rozwijać, to był stan wojenny, przeciąganki polityczne. To miało dla nas bardzo duże znaczenie, jeśli chodzi o pracę, rozwój, karierę.

  zdj. występ zespołu RH Blues, około 1980 r.

Ale wcześniej tych zdolnych ludzi nie było, czy nie mieli możliwości zaprezentowania się?

Chyba nie mieli możliwości. Był festiwal piosenki radzieckiej w Zielonej Górze, były przesłuchania, eliminacje. Też występowałam. To nic nie wnosiło. Może była propozycja Polskich Nagrań, by nagrać jakąś tam płytę z kimś. Do chórku czy coś takiego. O, wygrała, była w pierwszej dziesiątce, to niech ma. Był festiwal piosenek wojskowych w Kołobrzegu. Było Opole, ale ono było obwarowane przez tych naszych Czerwonych Gitar, Krawczyków, Rodowicz.

To też chyba określony rodzaj muzyki. Gdyby ktoś chciał coś innego, to pewnie nie tam.

Stamtąd wyszło trochę ludzi, chyba Sipińska, Rodowicz, Alicja Majewska, Sośnicka.

Ale to też jest dość podobny rodzaj muzyki. Jeżeli ktoś chciał coś bardziej innego, to....

Nie, nie, inne to nie miało możliwości. Ludzie tego nie słuchali. Dużo też zależało od tego, co puszczali w radio. To bardzo ustawia gusta muzyczne.

A jakieś nurty poza tym głównym obiegiem? Były takie miejsca studenckie lub radia harcerskie...

Studenckie! Była FAMA, to był festiwal studencki w Świnoujściu. W tej chwili chyba jeszcze też coś tam jest, ale to już nie jest to samo. Wtedy był jako jedyny. Był festiwal piosenki aktorskiej we Wrocławiu. Śpiewałam wtedy poezję śpiewaną. Pamiętam, że w jury był Krzysztof Materna. Stworzyliśmy zespół na tę okazję. Kolega pisał piękne wiersze, a koleżanka komponowała do nich muzykę.

A czy jakieś takie miejsca były tutaj w Warszawie?

Dziekanka. Akademik Szkoły Muzycznej. Czasami w Szkole Teatralnej. Taki Klub Sigma na SGGW. Proxima. Tylko to nie ta Proxima, co jest teraz. Hybrydy. Były kluby studenckie, gdzie coś się działo. I politycznie, i kabarety były. Ten ruch studencki był dużym ułatwieniem. Tam byli przecież nie tylko sami studenci.

Rozumiem, że oni ściągali konkretny rodzaj kultury, mieli konkretne zapotrzebowanie na jakąś muzykę.

To była często piosenka polityczna, jak Jacek Kaczmarski, wiele różnych kabaretów. Ale w sumie było dużo mniej możliwości niż teraz. W czasie stanu wojennego był bojkot. W restauracjach nie grało się, nie jeździło się na żadne imprezy. To był taki czarny moment, kiedy wszystko siadło.

Rozmawiała Ewa Majdecka

2 komentarze: